že během několikadenního výcviku dojde k radikálním změnám např. v po–
stojích či chování. Šikovný trenér však může na řadu věcí upozornit a faci–
litovat rozvoj kompetencí.
Trenér může použít i kategorie interkulturních kompetencí, které byly
vytvořeny pro potřeby této publikace.
Proč hodnotit výcvik?
Hodnocení je důležitou zpětnou vazbou:
* pro trenéra, který získá pro svoji další práci důležité informace od
účastníků, může si uvědomit své úspěchy, ale i případná selhání;
* pro účastníky výcviku hodnocení je velmi důležité i pro účastníky
výcviku, kteří si díky hodnocení projdou sebereflexí ve smyslu kam
jsem se posunul, co nového jsem se naučil či zda měla celá aktivita
smysl;
* pro zadavatele výcviku může se např. jednat o firmu, instituci
apod., která na výcvik pošle své zaměstnance.
Metody hodnocení
Hodnocení po skončení výcviku či případně v některých jeho fázích je
stejně důležité jako příprava výcviku. Význam přípravných fází pro hodno–
cení zmiňuje Jarošová (2001, str. 192): „Na dostatečnou účinnost provádě–
ného programu je třeba pomýšlet již daleko dříve, a to před začátkem jeho
realizace, kdy by měly být zjištěny potřeby a očekávání členů budoucí vý–
cvikové skupiny.“ Je nutné vytvořit analýzu potřeb a cílů výcviku a zapra–
covat je do konečného vyhodnocení účinnosti.
Skupinová diskuse
Trenér vyzve účastníky k řízené diskusi, ve které probírají průběh výcvi–
ku, jeho silné stránky i slabiny. Účastníci se mohou vyjadřovat k tomu, jak
vnímají pociťované změny u sledovaných položek (např. jednotlivých kom–
petencí). Průběh diskuse by měl být písemně zaznamenáván a vyhodnocen.
Příklady otázek trenéra:
* Jaká byla podle vás nálada ve skupině?
* Přišli jste sem s nějakými konkrétními očekáváními a jak byla pří–
padně naplněna?
* Mělo to pro vás osobně nějaký smysl?
* Cítíte na sobě nějaký konkrétní efekt?
157
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>